עיצוב גינות גג

עיצוב גינות גג

אם בעבר אנשים ניצלו את הגג שלכם בשביל לעשות על האש או להשתזף, היום אנשים מעדיפים להפוך את הגג שלהם לגינה וכך הם נהנים משני העולמות גם יחד . יש ברשותכם גג? אנחנו נעזור לעצב לכם גן.

יצירה מיוחדת על גג הבית

לכאורה עיצוב גינות גג אמור להיות תהליך יותר פשוט מאשר עיצוב גינות קרקע, בעוד שעל הקרקע עלינו לקחת בחשבון משתנים כמו גובה, סוג אדמה, מעבר מים, הרי שעל הגג משתנים אלו לא משפיעים. עם זאת, לעיצוב גינות גג יש את המגבלות שלנו שעלינו לקחת בחשבון.

עיצוב גינות גג איננו דבר חדש. עוד בשנות השבעים והשמונים הוא זכה להצלחה משגשגת. אנשים שרכשו דירות גג, המירו את עבודת הגינה עליה חלמו מגינת הגן שלא היתה להם לגינת הגג שהם יצרו לעצמם. עם השנים כפי שאתם בוודאי מבינים, הקמת גינות גג רק השתכללו וכיום לא מעט רוכשי דירות גג מבקשים לשלב הקמת גינות גג כבר בשלב הבנייה.

שיטות להקמת גינת גג

אנחנו מכירים בעיקר שתי שיטות להקמת גינת גג. הראשונה, גינת גג שמדמה את עצמה לגינת קרקע. זה נעשה באמצעות דשא סינתטי וצמחייה. מה שנקרא ללכת עם ולהרגיש עם. לעומת זאת השיטה השנייה עובדת יותר עם חומרים כמו דעץ וחימר.

אנחנו לא מדברים כאן על גינה שמנסה להציג את עצמה כגינה לכל דבר אלא יותר על גינה שממשיכה את רצף הצמחייה שקיים בתוך הבית. אגב בגגות מפוארים, נהוג להקים במרכז הגינה גם ג'קוזי או בריכה,  מה שאולי רחוק מגינה פרטית רגילה ומצד שני מגלה את ההיתרון העצום של מגורים על הגובה.

כיצד בונים גינה על הגג?

ישנם מספר פרמטרים שצריך לקחת בחשבון בטרם מקימים גינת גג. כאן אנחנו נגלה את החסרונות של גינת גג (לצד ההיתרונות כמובן) מול גינת קרקע. ראשית, עלינו לקחת בחשבון שגג חשוף הרבה יותר לפגעי מזג האוויר ולכן הצמחייה צריכה להיות יותר עמידה לרוחות ויותר עמידה לשמש.

בנוסף, יש לוודא שמערכות ההשקייה אינן יוצרות רטיבות לדירה שלמטה. מכאן שהגג צריך להיות אטום באופן מוחלט. נקודה נוספת שאנשים לא תמיד לוקחים בחשבון, אומנם גג הוא דבר יציב וחזק, אך כל משקל כבד עליו עלול לסדוק את המרצפות ולפגוע בהן. לכן יש להתחשב גם בפרמטר של המשקל.

מה נהוג לכלול בגינות גג?

בדומה לגינות רגילות, עיצוב גינות גג משתמש במגוון אביזרים וחפצים לנוי, לכן נמצא מזרקות ובריכת נוי גם בגינות גג. עם זאת בגינות גג נמצא הרבה יותר שימוש בדקים (בעיקר באיזור הישיבה) וכן בפרגולות (בגינת קרקע אנחנו יכולים להיעזר בעצים סביב לצורך צל, בגינת גג אין לנו את זה).

בנוסף מאחר וגינת גג אין אדמה שמאפשרת להחזיק את שורשי הצמחייה הרי שנצטרך להשתמש בכדים ומיכלים אחרים שמחד מאפשרים להחזיק צמחייה ומאידך טובים לניקוז מים (רצוי להשתמש במיכלי עץ וחימר לצורך זה).

דבר אחרון לגבי פרק זה, בגינות גג אומנם לא נשתמש בחומרים תת קרקעיים לצורך לכידת מזיקים או הדברתם, אך כן נצטרך להשתמש ברשתות, דוקרנים , סוככים או כל דבר אחר שישמור על הצמחייה שלנו מפני יונים או מזיקים.

מודלים לעיצוב גינות גג

אפשר למצוא מן הסתם שורה של עיצוב גינות גג (חלקן מופיעות במאמר אודות עיצוב גינות פרטיות) אך אנחנו נציג בפניכם 2-3 מודלים עיקריים:

גינות תבלינים– גינות תבלינים מאפשרות לנו לגדל על הגג את התבלינים האהובים עלינו ובכך אנו משיגים שלוש מטרות, גינת נוי עם ריחות נעימים, חסכון כספי ברכישת תבלינים, ואנחנו מספקים לילדים או לנכדים שלנו מטרה נעימה להתעסק בה.

גינה יפאנית– עיצוב גינות מאוד נפוץ לא רק על הקרקע אלא גם על הגג. בגלל המינימליסטיות שלה, השילוב של המים והאדמה ובעיקר כי היא מאוד פשוטה להקמה.

עיצוב על פי שיטות פנג שווי– עיצוב שמיועד למי שמאמין שלכל צמח ולכל צבע יש אנרגיה משלו והשפעה על חיינו. העיצוב מתבסס על שימת דגש על איזור מסוים (צפון, דרום, מזרח , מערב) או שילובים של איזורים, ובכל איזור נשים צמחים שונים. כמו שאמרנו לכל צמח משמעות משלו.

עיצוב על פי פרמקלצ’ר – עיצוב על פי גישה אקולוגית שקובעת, שיש להשתמש בצמחים שיש להם כמה תפקידים, קרי להביא פירות, להיות מקור מזון לחיות, לייצר חמצן ועוד. כך עושים שימוש רב תכליתי בצמחים וחוסכים במשאבים.

לסיכום

רוצים לדעת עוד על הקמת גינות על הגג? תשאירו פרטים ותקבלו את כל המידע שאתם מחפשים ממעצבי גינות מובילים בתחום

מה היה לנו עד עכשיו?